Projekt Let’s build Bridges „Budujmy mosty”
Termin: Sierpień 2013- wrzesień 2015
Cele główne - Co oznacza w naszym projekcie budowanie mostów?
Tytuł naszego projektu określa symbolicznie główne jego cele, które można podzielić na dwa obszary tematyczne połączone troską o człowieka dziś i człowieka jutro. Troską o jego szczęśliwe życie na Ziemi niezależnie od podziałów administracyjnych, społecznych, kulturowych, geograficznych i religijnych czy jakichkolwiek innych. Osiągnąć ten cel możemy poprzez działania mające na celu rozwijanie w przyszłych dorosłych świadomości, wiedzy, umiejętności społecznych, znajomości innych kultur i religii, uwarunkowań historycznych, a przede wszystkim przez poznanie tego innego człowieka podczas wspólnej pracy i działaniach.
Partnerzy projektu Comenius Partnerskie Projekty Szkół 2013-2015 „Let’s build Bridges”
1. Grundschule Treuchtlingen
Niemcy , 91757 Treuchtlingen , Hochgerichtstraße 5, kraj związkowy: Bawaria,
tel. 0049-9142-8719, email: grundschule.treuchtlingen@t-online.de
2. Bonyhádi Oktatási Nevelési Intézmény
Węgry – 7150 Bonyhad, Fay ltd 34
Email: igazgato@vmisk.sulinet.hu, Strona web: www.boni.info.hu
3. PİRİ MEHMET PAŞA ORTAOKULU
Turcja –68100 Aksaray , Taşpazar mah. 868.sok.No:61,
4. Istituto Comprensivo M.L.Niccolini
Włochy -56038 Ponsacco – Pisa, Via Melegnano 107
Region: Toskania
Strona Web: www.icniccolini.it,
5. Szkoła Podstawowa Pomnik Rodła w Dąbrówce Wielkopolskiej
Polska – 66-210 Dąbrówka Wielkopolska , ul. Piastowska 37
Email: szkola_rodla@poczta.onet.pl Strona web: szkolarodla.edupage.org, Koordynator; Iwona Urbaniec
Wspólnie zaplanowaliśmy na dwa lata współpracy następujące zadania:
I. Budujmy mosty do lepszej przyszłości – obszar ekologiczno - etyczny
- „Ekopodróż po Europie czyli zbieramy kilometry” - celem głównym w zakresie tego obszaru jest ratowanie naszych zasobów naturalnych poprzez : unikanie korzystania z samochodów i innych pojazdów w celu zredukowanie emisji spalin .
- „Produkty regionalne” - celem działań jest poznanie najbardziej typowych dla regionów szkół partnerskich produktów kultury materialnej i niematerialnej. Dodatkowo uświadamianie wychowankom wpływu gospodarki wytwórczej na zrównoważony rozwój . Rozpoznanie produktów regionalnych i ich nabywanie w swoim otoczeniu od rodzimych producentów wspiera nie tylko wspierania lokalną gospodarkę ale daje możliwość sprawdzenia jakości danego produktu i sposobu jego uzyskania.
- „Kalendarz Ekologiczny” - celem jest poznawanie i wdrażanie sposobów na oszczędzanie zasobów naturalnych naszej planety, zwłaszcza na oszczędność energii i wody oraz zaprojektowanie i wyprodukowanie kalendarza z sugestiami i pomysłami na poznanie i utrwalanie nawyków i zachowań przyjaznych dla środowiska.
- Sprzątanie Świata – Segregowanie śmieci - Poznawanie możliwości recyclingu odpadów i sposobów na ograniczenie produkcji śmieci poprzez: poszukiwanie pomysłów i sposobów na ich ograniczenie ich produkcji oraz ich wtórne wykorzystanie, segregując odpady, poznając zróżnicowane możliwości coraz lepszego ich wykorzystania. Podsumowanie: dzień projektowy, w którym uczniowie sprzątają środowisko w pobliżu szkoły, zwiedzają pobliski zakład przetwarzający odpady, spotykają się z przedstawicielem firmy przetwarzającej odpady.
- „Sztuka ze śmieci” – wystawa zdjęć dzieła sztuki z odpadów materiałowych i makulatury,
- Piszemy listy - korespondencyjne zawieranie znajomości z uczniami szkół partnerskich, utrzymywanie ciągłego kontaktu między uczniami / nauczycielami przez: portal eTwinning, wizyty i spotkania robocze, wideokonferencje, chat, a zwłaszcza korespondencję listową tradycyjną pocztą i pocztą wirtualną grupową i indywidualną , wymianę materiałów a na koniec poszukiwanie przyjaciół.
- „Maskotka w podróży” - Każda szkoła wybrała dla siebie postać – maskotkę, która podróżuje od jednej szkoły partnerskiej do następnej i zbierać informacje na temat codziennego życia w danej szkole. Zapisuje je w postaci pamiętnika, który wraca do rodzinnej szkoły i służy jako materiał poznawczy .
- TOP 10 (Top ten) - słownik (w tym cyfrowy dźwięk i rysunki), w językach angielskim i wszystkich partnerów , który zawiera podstawowe słowa i zwroty potrzebne do nawiązywania pierwszych kontaktów.
- „Oto ja i mój most” - tworzenie przez uczniów własnych dróg komunikacji z drugim człowiekiem. Wykorzystanie swoich możliwości i umiejętności, talentów i zainteresowań. W efekcie czego powstaną na przykład teksty, piosenki, prace plastyczne, układy choreograficzne, wypowiedzi ustne, plakaty, napisy, hasła, zawołania, itp.
Podsumowaniem będzie dzień projektowy, podczas którego uczniowie będą czytać i prezentować pomysły swoje i Partnerom na terenie swojej szkoły i środowiska lokalnego, wszystkim uczniom/ nauczycielom/ rodzicom. Każdy uczeń będzie zaangażowany w zależności od jego / jej umiejętności - Let’s paint bridges- wspólne malowanie mostu na fasadzie szkoły. Celem jest pozostawienie śladu po zrealizowanym projekcie, wspólna akcja artystyczna uczniów, nauczycieli, gości, mieszkańców .
- Comenius w Dąbrówce Wielkopolskiej – 8 maja 2015 - święto szkoły – Noc Muzeów – spotkanie dla uczniów, nauczycieli, rodziców, całego środowiska lokalnego, prezentacja lokalnych produktów materialnych i niematerialnych, historii, dorobku kulturalnego, wspólna zabawa, rozmowy, integracja międzyludzka, międzypokoleniowa.
W ramach projektu organizujemy prawdziwe i wirtualne spotkania w Internecie przez Skypea. Dzięki temu poznajemy się lepiej, łamiemy uprzedzenia i patrzymy w przyszłość bardziej optymistycznie. Żyjemy w tym samym świecie, więc każdy jest zobowiązany do ochrony przyrody w przyszłości. Nasze działania maja na celu zarówno dbałość o środowisko i jak i o ludzi , całe pokolenia, aby żyły ze sobą w pokoju.
Zrealizowane działania :
1. Konkurs na Logo – zaprojektowano, przeprowadzono konkursy w szkołach wybrano wspaniałe logo projektu;
2. Maskotka - ambasador szkoły – Gościem naszym były maskotki z Niemiec, Węgier, Włoch . Uczestniczyły w życiu szkoły, zabierane były przez dzieci na różnorodne imprezy szkolne i pozaszkolne. Gościły w prywatnych domach. Dzieci po spotkaniach w przeróżny, wybrany przez siebie sposób relacjonowały te wizyty i spotkania. Tak powstały multimedialne pamiętniki, przywożone przez nauczycieli ze spotkań projektowych , z którymi uczniowie mogą się zapoznawać.
3. TOP 10 – słownik zwrotów praktycznych - wspaniała pomoc dydaktyczna do początkowej nauki języków naszych partnerów. Ilustrowany przez same dzieci, dźwiękowy słowniczek obejmujący podstawowe, wybrane przez samych uczniów zwroty i wyrażenia.
4. Produkty regionalne - prezentacja Powerpoint przedstawiająca produkty regionalne.
5. Kalendarz ekologiczny – kalendarz na rok 2015, ilustrowany przez uczniów ze szkół partnerskich.
5. Zbieranie kilometrów – ochrona środowiska naturalnego, unikanie korzystania z samochodów /chodzenie na piechotę, zmniejszenie emisji spalin
6. Oszczędność zasobów naturalnych oszczędzanie energii elektrycznej i wody - kalendarz pomysłów na rok szkolny 2014/2105
7. Sztuka ze śmieci - wystawa zdjęć
Działania w trakcie realizacji :
8. Zbieranie i segregowanie śmieci – uczniowie przez dwa tygodnie segregowali śmieci , które odebrane zostały przez firmę Wexpool. Planujemy spotkanie ze specjalistą w celu stworzenia raporu na temat: Jak ograniczyć produkcje śmieci oraz sposoby ich ponownego wykorzystania.
9. Mosty z serca do serca – tworzenie indywidualnych dróg poznania drugiego człowieka. Uczniowie tworzą teksty, prezentacje, filmiki , choreografię, prace plastyczne, nagrania wypowiedzi, przedmioty, kompozycje muzyczne , instalacje, zdjęcia , potrawy itp.
10. Noc Muzeów – wydarzenie kulturalne - spotkanie z mieszkańcami wsi i najbliższego otoczenia oraz gośćmi ze szkół partnerskich w celu prezentacji naszego dorobku kulturalnego: koncert, prelekcje, wystawy, i In.
11. Spotkanie projektowe – wizyta 16 gości z 5 szkół partnerskich w naszej szkole, której celem jest pokazanie gościom naszego kraju, regionu, szkoły, kultury, historii. W spotkaniu wezmą udział władze naszej gminy i województwa, nauczyciele, uczniowie ,rodzice i wszyscy zainteresowani.
Nasza wspólna motywacja do pracy projektowej:
1) poznać siebie.
2) współpracować w działaniach dotyczących rozwijania osobowości , człowieczeństwa , przyjaźni i miłości na świecie
3) wykorzystywać różne metod dydaktyczne, za zwłaszcza integrację i inkluzję
4) zachęcać do nauki języków obcych.
5) wspierać tworzenie innowacyjnych i opartych na TIK treści, usług, metodologii uczenia oraz praktyk w zakresie kształcenia ustawicznego.
6) wspierać zróżnicowane kształcenie (indywidualizację), live skills i rozwijać integrację społeczną .
Każde dziecko będzie zaangażowany w zależności od jego / jej umiejętności i możliwości intelektualnych, fizycznych, psychicznych i emocjonalnych oraz indywidualnych zainteresowań.
Gdyż:
"Nie takie ważne, żeby człowiek dużo wiedział, ale żeby dobrze wiedział, nie żeby umiał na pamięć, a żeby rozumiał, nie żeby go wszystko troszkę obchodziło, a żeby go coś naprawdę zajmowało"
Projekt zrealizujemy w ramach regularnych lekcji oraz podczas zajęć pozalekcyjnych/
Włączenie treści projektowych do programów nauczania:
Nauki ścisłe (matematyka, przyroda)
- znaczenie wody na świecie; - poznać zasoby energii i wody; sposób możemy uzyskiwania różnego rodzaju energii (słońce, wiatr ...); - poznanie produkty regionalne; - jednostki miary i skali mapy (poprzez zbieranie km); - sposoby recyklingu i zapobiegania powstawaniu odpadów; - znaczenie czystego środowiska
Język ojczysty i języki obce
- słuchanie pieśni i piosenek z krajów partnerskich w ramach Comenius ; - poznawanie i pisanie tekstów (bajki, legendy, przysłowia, wiersze, raporty, listy, raporty gazety ...); - Rozwijanie umiejętności komunikacyjnych (poprzez czat lub pisanie listów do partnerów; - Wymiana informacji na temat zwyczajów i obyczajów z uczniami partnerskich Comenius ; - tworzenie podstawowego słownika zwrotów potrzebnych do komunikowania się ze sobą
Muzyka
- słuchanie muzyki, piosenki, rymowanki krajów partnerskich w ramach programu Comenius; - poznanie hymnów narodowych z krajów partnerskich
Sztuka
- Rozwój wyobraźni i kreatywności poprzez wykorzystanie różnych technik artystycznych (tworzenia sztuki z odpadów, produkujących papier z starych papieru); - rozwój komunikacji wizualnej, dzięki wystawom zdjęć, rysunków, rzeźb i in.; - tworzenie plakatów lub logo
Edukacja społeczna (godz. wychowawcze, religia)
- poznawanie kultury krajów partnerskich; - poznawanie innych ludzi i akceptacja różnorodności kultur; ; poznanie głównych zasad współżycia i poszanowania siebie; -budowanie uczuć przyjaźni i współpracy w celu zbudowania pokoju; - podstawowa wiedza o o krajach partnerskich: położenie geograficzne, odnajdywanie krajów partnerskich na mapie, znajomość kultury, życia codziennego.
Informatyka
-korzystanie z technologii komputerowych ; - korzystanie z poczty elektronicznej,