Szkoła Rodła to Moja Szkoła
Szkolny program wspierania rozwoju dziecka młodszego na I-szym etapie edukacyjnym pt. "Szkoła Rodła to Moja Szkoła"
1. Wstęp.
Przejście z przedszkola do szkoły jest dla dziecka bardzo dużym przeżyciem. Przekroczenie pierwszego progu edukacyjnego związane jest ze zmianą środowiska edukacyjnego, zmianą kolegów i przyjaciół, otoczenia, miejsca przebywania. To wszystko rodzi trudności adaptacyjne. Jesteśmy szkołą przyjazną dziecku i dążymy do tego, aby jak najszybciej mały uczeń odnalazł się w nowym środowisku. Mamy świadomość, że Rodzice przeżywają troskę i niepokój o losy swoich dzieci, a niektórzy przyszli uczniowie obok ciekawości noszą w sobie lęk przed nowym, nieznanym życiem szkolnym.
Zaplanowane działania mają przyczynić się do zachęcenia dzieci do szkoły, do nauki i pomóc odnaleźć się i zaadoptować w nowych warunkach.
Przyjmując dziecko 6 letnie do szkoły stawiamy przed sobą ważne cele:
- eliminowanie stresu przyszłych uczniów i ich rodziców związanego ze startem szkolnym,
- zapewnianie poczucia bezpieczeństwa dziecku i rodzicom;
- zainteresowanie dziecka zdobywaniem wiedzy i wzbudzanie radości z uczenia się oraz rozbudzanie chęci bycia w szkole,
- integrowanie społeczności szkolnej,
- tworzenie optymalnych warunków dla rozwoju dziecka
Podsumowanie: Podejmowane przez nas działania mają na celu zapewnienie dzieciom sześcioletnim łagodną adaptację w edukacji szkolnej.
2. Działania szkoły w zakresie wspierania dziecka na I – szym etapie edukacyjnym.
1) w zakresie organizacji szkoły:
a) szkoła zapewnia bezpłatne wyposażenie ucznia klasy I,II w kolejnych latach ucznia kl. III w podręczniki, materiały edukacyjne i materiały ćwiczeniowe zgodnie z Programem Rządowym;
b) w ostatnim tygodniu sierpnia organizuje się Dni Otwarte dla rodziców i uczniów klas I. W wyznaczonych godzinach zaproszeni są uczniowie zapisani do klasy wraz z rodzicami. Spotkanie integracyjne prowadzi wychowawca klasy;
c) uroczyste rozpoczęcie roku szkolnego przeprowadza się dla wszystkich klas. Uczniowie klas pierwszych są pasowani na ucznia i przyjmowani do szkolnej rodziny. Po ślubowaniu na Sztandar Szkoły Pomnik Rodła uczniowie otrzymują pamiątkowe dyplomy, upominki i tarcze szkolne. W szkole zgodnie ze statutem obowiązują mundurki szkolne.
d) godziny nauczania zintegrowanego przydziela się jednemu nauczycielowi. W pierwszym miesiącu zajęć, nauczyciel wychowawca może być obecny na zajęciach prowadzonych przez innych nauczycieli np. religii, etyki, j. obcego;
e) organizację zajęć w ciągu dnia nauczyciel dostosowuje do samopoczucia uczniów, dyspozycji fizycznej, z zachowaniem różnorodności zajęć i ćwiczeniami fizycznymi.
f) wyposażenie pomieszczenia klasowego (stoliki, ławeczki, szafki, dywan i pomoce dydaktyczne) posiadają właściwe atesty i zapewniają ergonomiczne warunki nauki i zabawy. Uczniów kl. I-III obowiązuje zmiana obuwia.
g) dla najmłodszych dzieci przygotowane są dostosowane łazienki;
h) sale lekcyjne dla klas pierwszych ulokowane są w skrzydle szkoły i są wyraźnie oddzielone od klas dla dzieci starszych;
i) nauczyciel sam określa przerwy w zajęciach i w czasie ich trwania organizuje zabawy i pozostaje z dziećmi; Dzieci klas pierwszych spotykają się ze starszymi uczniami podczas dużej przerwy.
j) szkoła korzysta z programu „Radosna Szkoła", zapewniając najmłodszym dzieciom właściwy rozwój psychofizyczny. Uczniowie klas I-III mają do dyspozycji salę zabaw, salę gimnastyczną, salkę do zajęć korekcyjnych i pracownię do zajęć komputerowych. Korzystają również z placu zabaw i boisk szkolnych typu "Orlik"
k) świetlica dla wszystkich dzieci jest zorganizowana we wspólnym pomieszczeniu. Zajęcia w świetlicy szkolnej zapewniają dzieciom pełne bezpieczeństwo. Rozbudzają szereg zainteresowań z dziedziny sztuk plastycznych, czytelnictwa, wzmacniają zachowania społeczne, integrują dzieci starsze z młodszymi. Umożliwiają odpoczynek na świeżym powietrzu oraz odrobienie pracy domowej. Świetlica jest czynna od godz. 12.00 – do 15.30
2) w zakresie sprawowania opieki:
a) w szkole zorganizowany jest stały dyżur pracowników obsługi przy drzwiach wejściowych i monitoring uniemożliwiający przebywanie osób postronnych w budynku szkolnym;
b) w pierwszym miesiącu nauki rodzice mogą odprowadzić dziecko do szatni;
c) w pozostałych miesiącach nauczyciel prowadzący pierwszą godzinę zajęć oczekuje na dzieci na 15 minut przed zajęciami i całą grupę przeprowadza do sali;
d) w przypadku, gdy dziecko przed zajęciami przebywało w świetlicy, na zajęcia dydaktyczne odprowadza je nauczyciel świetlicy lub specjalnie wyznaczony nauczyciel dyżurny;
e) nauczyciel prowadzący ostatnią lekcję każdego dnia z pierwszoklasistami dopilnowuje, aby dzieci spakowały swoje rzeczy do plecaków lub indywidualnych szafek;
f) godzina obiadowa dla pierwszoklasistów ustalona jest przed planową szkolną przerwą obiadową, aby umożliwić dzieciom spożywanie posiłku w atmosferze spokoju i bez pośpiechu;
g) dzieciom z klas 1-3, w tym również 6 latkom szkoła zapewnia napoje mleczne oraz owocowe i warzywne przekąski, a także wodę z dystrybutora.
h) każdy nauczyciel w szkole (nie tylko uczący w kl.1 i dyżurujący) oraz każdy pracownik niepedagogiczny szkoły ma za zadanie zwracać szczególną uwagę na najmłodszych uczniów, na ich potrzeby i zachowanie i reagować w sposób adekwatny do sytuacji.
3) w zakresie prowadzenia procesu dydaktyczno- wychowawczego:
a) wyboru podręczników do klasy I dokonują nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej. Dyrektor szkoły dopuszcza do użytku jeden podręcznik dla wszystkich oddziałów. Wybór podręcznika dokonywany jest po zapoznaniu się z zaświadczeniami o gotowości szkolnej i opiniami oraz orzeczeniami złożonymi przez rodziców;
b) wyboru materiałów ćwiczeniowych dokonuje nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej z zachowaniem, że materiały ćwiczeniowe są skorelowane z przyjętym programem nauczania, a wartość kwotowa mieści się w dotacji celowej;
c) na podstawie dostarczonej przez rodziców dokumentacji przedszkolnej oraz zaświadczeń z poradni psychologiczno-pedagogicznej nauczyciel opracowuje plan pracy dydaktycznej oraz dostosowuje wymagania edukacyjne do potrzeb i możliwości uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;
d) realizacja programu nauczania skoncentrowana jest na dziecku, na jego indywidualnym tempie rozwoju i możliwościach uczenia się;
e) każdy nauczyciel uczący w klasie pierwszej indywidualizując proces dydaktyczny różnicując poziom trudności ćwiczeń realizowanych nie tylko na zajęciach, ale również zadań domowych. Uczniowie w zakresie wykonywania zadań domowych mają możliwość wyboru liczby zadań i poziomu ich trudności;
f) nauczyciel rozpoznaje talenty i zainteresowania ucznia poprzez obserwację, ogląd wytworów ucznia oraz wspólnie przeprowadzoną z rodzicami diagnozę „Mam talent”;
g) edukacja wczesnoszkolna polega na kontynuacji nauczania poprzez uzupełnianie, poszerzanie działań przedszkola, w tym: pedagogikę zabawy, metodę kinezjologii edukacyjnej, metodę Weroniki Sherborne;
h) w pierwszym okresie uczniowie zapoznawani są z wymaganiami szkoły (samodzielność w pakowaniu tornistrów, notowanie prac domowych, samodzielność w odrabianiu prac domowych, pamiętanie o obowiązkach, wypełnianie obowiązków szkolnych);
i) wspieranie rozwoju dziecka i zwiększanie jego możliwości edukacyjnych prowadzone jest na zajęciach edukacji wczesnoszkolnej metodę „Kinezjologii Edukacyjnej Paula Dennisona”. Są to codzienne 15 minutowe ćwiczenia oparte o ruchy naprzemienne i pobudzające pracę ośrodka wzrokowego i słuchowego;
j) nauczyciele dbają o rozwój ruchowy dzieci, zapewnienie naturalnej potrzeby ruchu oraz prawidłową postawę ciała. Zajęcia edukacji ruchowej na terenie szkoły wzbogacane są elementami Metody Weroniki Sherborne oraz ćwiczeniami korekcyjnymi. Zajęcia na sali sportowej i boisku szkolnym zapewniają dzieciom potrzebę ruchu i kształtują rozwój dużej motoryki.
k) umiejętności bezpiecznego zachowania kształcone są w różnych sytuacjach ( na wycieczkach, w miasteczku ruchu drogowego, ...);
l) wewnętrzne zasady oceniania uwzględniają ocenę opisową. Ocenę opisową sporządza się po każdym okresie szkolnym, który jest załącznikiem do programu. Poza oceną opisową stosuje się znaki graficzne i oceny cyfrowe - cząstkowe, zrozumiałe dla dziecka, będące informacją dla rodziców o osiągnięciach dziecka;
m) każdemu dziecku szkoła zapewnia udział w zajęciach pozalekcyjnych, zgodnie z zainteresowaniami. Są to kółka zainteresowań: plastyczne, muzyczne, recytatorskie, teatralne, sportowe ;
n) każde dziecko, w przypadku posiadania opinii lub orzeczenia, a także w sytuacjach określonych w przepisach o pomocy psychologiczno-pedagogicznej obejmowane jest taką pomocą. W szkole organizowana jest pomoc w bieżącej pracy z uczniem oraz w następujących formach: zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze, gimnastyka korekcyjna, zajęcia logopedyczne, rewalidacyjne dla uczniów z orzeczeniem.
4) w zakresie współpracy z rodzicami:
a) w szkole respektowana jest trójpodmiotowość oddziaływań wychowawczych i kształcących: uczeń-szkoła-dom rodzinny;
b) formy kontaktu z rodzicami: comiesięczne spotkania z rodzicami, dyżury nauczycieli, indywidualne konsultacje, dzienniczek ucznia, droga elektroniczna, kontakty telefoniczne;
c) w przypadku pilnych spraw dotyczących dziecka wszelkie informacje można przekazywać do sekretariatu szkoły w godzinach 7.30 – 15.00;
d) do dyspozycji rodziców pozostaje pedagog szkolny i logopeda. Godziny pracy specjalistów umieszczone są przy drzwiach wejściowych na parterze szkoły;
e) szkoła współpracuje z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną w Świebodzinie. Na podstawie porozumienia szkoły z poradnią, w szkole pełni dyżur pedagog szkolny. Rodzice uczniów klas I zapraszani są na konsultacje.
3. Nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej
a) nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej uczestniczą w szkoleniach, warsztatach, zespołach samokształceniowych, których celem jest systematyczne podnoszenie kompetencji w pracy z dzieckiem 6-letnim;
b) nauczyciele eduakcji wczesnoszkolnej tworzą stały zespół nauczycielski, krórego zadania określone są w statucie szkoły;
c) do najważniejszych zadań nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej należy: poszanowanie godności dziecka, zapewnienia dziecku przyjaznych, bezpiecznych i zdrowych warunków do nauki i zabawy, działania indywidualnego i zespołowego, rozwijania samodzielności oraz odpowiedzialności za siebie i najbliższe otoczenie, ekspresji plastycznej, muzycznej i ruchowej, aktywności badawczej, a także działalności twórczej;
Wrzesień 2014
autor: mgr Ewa Kubicka